Yaoi Fan - Forum Literackie

Forum Yaoi Fan Strona Główna
 

 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja  Profil   

Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

 
Poradnik dla początkująch użytkowników


 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Yaoi Fan Strona Główna -> Grajdołek Świeżynek
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość

narumon
Opiekun Świeżynek
Opiekun Świeżynek




Dołączył: 04 Maj 2006
Posty: 354
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Sob 2:27, 10 Sty 2015    Temat postu: Poradnik dla początkująch użytkowników

Jak poruszać się po forum

Witam wszystkich serdecznie. Napisałam ten poradnik dla każdego, kto chciałby dołączyć do grona aktywnych użytkowników naszego forum, a nie wie od czego zacząć. Jest to zbiór regulaminów i linków do istotnych tematów, przeplatany moimi uwagami. Z założenia powinien być pomocny nawet dla użytkowników, którzy jeszcze nigdy wcześniej nie mieli styczności z żadnym forum literackim. Jeżeli szukacie jakiejś konkretnej informacji, a długość tekstu Was przeraża, wciśnijcie Ctrl+F i w okienku wyszukiwania wpiszcie interesujące Was hasło. Jeżeli jednak nie znajdziecie tego, czego szukacie, napiszcie do mnie na PW, a postaram się pomóc Smile.

1. Rejestracja na forum

Aby móc czytać i komentować działy literackie, należy zarejestrować się na forum. Bez rejestracji można jedynie przeglądać tematy towarzyskie, poradniki i regulaminy.

Aby się zarejestrować, należy wybrać przycisk „Rejestracja” na górze strony, zaakceptować regulamin, wypełnić formularz i wcisnąć przycisk „Wyślij”. Ważnym jest, żeby podać poprawny adres e-mail, gdyż to na niego zostanie wysłany link potrzebny do ukończenia rejestracji.

W tym miejscu również można od razu ustawić sobie styl forum (czyli jego kolorystykę, do wybrania jest kilka różnych wzorów), jak i strefę czasową obowiązującą na forum. Wszystkie daty i godziny na forum będą wyświetlane wedle tych ustawień. Na razie jesteśmy na czasie zimowym, czyli GMT +1. Forum nie zmienia strefy czasowej automatycznie, więc trzeba to robić ręcznie za każdym razem wraz z przejściem na czas letni/zimowy.

Jeżeli jednak ktoś nie ustawi tego od razu, będzie miał możliwość edycji również później. Więc bez spiny Smile. Należy wtedy wcisnąć przycisk „Profil” na górze strony i tam zmienić godzinę na dostępnym formularzu.

UWAGA! Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie darmowe.

2. Profil

Aby edytować swój profil, należy wcisnąć przycisk „Profil” na górze strony. Przeniesie Was do formularza podobnego do formularza rejestracji. W pierwszej części formularza można, między innymi, zmienić swoje obecne hasło.
Druga część formularza to informacje, które będą widoczne dla innych po wejściu w Wasz profil. Żadna z nich nie jest obowiązkowa, ale mogą okazać się przydane. Można tam zamieścić np. adres email lub linka do własnej strony internetowej.

Podpis — jest to informacja, która będzie pojawiać się pod każdym Waszym postem. Podpis nie jest obowiązkowy, ale większość użytkowników się na niego decyduje, żeby wyróżnić się spośród innych. W podpisie mogą być zarówno słowa, zdjęcia, jak i linki. Jeżeli są to cytaty, sugeruje się zamieścić również ich źródło.

Aby umieścić obrazek w podpisie, najpierw trzeba mieć do niego linka — jeżeli jest to obrazek z internetu, wystarczy skopiować jego źródło. Jeżeli jest to Wasz prywatny obrazek, trzeba go najpierw zamieścić na stronie hostingowej, np. [link widoczny dla zalogowanych] lub prostszej w obsłudze [link widoczny dla zalogowanych] (nie trzeba mieć konta, wystarczy przeciągnąć obrazek, który macie na komputerze, upuścić na stronie i kiedy obrazek się załaduje, wybrać opcje czasową, tj. 10 minut, 30 minut lub na zawsze. Do podpisów sugeruję opcję na zawsze).
Następnie link należy opisać odpowiednim kodem — [img]link z obrazkiem[/img].

W przypadku gdy chcecie w podpisie mieć link, należy opisać go kodem [url]link[/url] bądź [url=link]tutaj wpisz tekst, który chcesz żeby był widoczny, podczas gdy adres z linka jest ukryty[/url].

Emblemat czyli avatar — jest to obrazek wyświetlany w każdym poście pod nazwą użytkownika. Również nieobowiązkowy, ale bardzo wskazany, gdyż inni użytkownicy będą Cię po nim rozpoznawać. Avatary możesz znaleźć w Google, bądź zrobić samemu. Muszą mieć jednak odpowiednie wymiary — ich szerokość nie może być większa niż 100 pikseli, wysokość większa niż 100 pikseli, a rozmiar większy niż 15kB. Inaczej forum go nie wyświetli.

Avatar można załadować bezpośrednio z własnego komputera, bądź z internetu.
Jeżeli chcecie wykorzystać własne źródło, wystarczy wcisnąć „przeglądaj” i wybrać z obrazek z dostępnych na Waszym dysku twardym. Jeżeli chcecie użyć avatara ze strony internetowej, musicie skopiować go ze strony internetowej i linka wkleić do odpowiedniego okienka (tym razem wklejamy sam link, bez żadnych dodatkowych kodów). Następnie należy wcisnąć przycisk „Wyślij” i gotowe. O avatarach i podpisach możecie podyskutować w tym temacie: klik.

2. Grupy

Podstawową grupą, którą musicie poznać, jest Grajdołek Świeżynek, przeznaczony dla początkujących użytkowników. Aby poprosić o przydział, należy wcisnąć przycisk „Grupy” na górze strony, wybrać z rozwijanej listy „Grajdołek Świeżynek” i wcisnąć przycisk „zobacz informację”, a następnie „dołącz do grupy”.
Grupa jest przeznaczona dla nowych użytkowników forum i zapewnia im okres ochronny.

Inną grupą, którą koniecznie trzeba znać, to Moderatorzy, czyli zarząd forum. Są to osoby, które zajmują się funkcjonowaniem forum i to przed nimi odpowiadają regularni użytkownicy. Lista obecnie funkcjonujących na forum moderatorów oraz kontakt z nimi do znalezienia tutaj.

Natomiast informacje o innych grupach na forum do znalezienia tutaj.

3. Poczta

Po zalogowaniu na forum, możesz sprawdzić pocztę. Żeby wejść w własną pocztę, należy kliknąć w małą, szarą kopertę na górze strony. Przeniesie Was do Waszej skrzynki odbiorczej. Nowe wiadomości zaznaczone są na niebiesko. Aby odczytać nową wiadomość, wystarczy na nią kliknąć. Aby odpisać na wiadomość, należy wcisnąć przycisk „Odpisz”. Aby napisać nową wiadomość, należy wcisnąć przycisk „Napisz”. Możecie pisać wiadomości do wszystkich użytkowników forum, niezależnie od ich rangi. Potrzebujecie tylko znać ich nazwy użytkownika.

Aby napisać wiadomość do użytkownika, można skorzystać też z innej opcji. Wcisnąć dostępną na jego profilu ikonkę „PW” (czyli prywatna wiadomość, nazywana też często PM od angielskiego private message).

Oprócz odebranych wiadomości, na poczcie można sprawdzić jeszcze wysłane i zapisane wiadomości.

UWAGA: wiadomości wysłane dzielą się na już odebrane przez adresata i jeszcze oczekujące na odebranie, tak więc zawsze można sprawdzić, czy użytkownik, do którego pisaliśmy odebrał wiadomość.

4. Posty

Forum yaoifan dzieli się na część literacką i część towarzyską. W obu tych częściach możesz pisać posty i zakładać nowe tematy. Najpierw omówię część techniczną.

Aby odpowiedzieć w istniejącym już temacie, można użyć szybkiej opcji na dole strony (tylko dla zalogowanych użytkowników). Wystarczy tam wpisać treść swojego posta i wcisnąć przycisk „Wyślij”, a po chwili Wasz post pojawi się na stronie. Jest do dobra opcja zarówno dla krótkich jak i długich wypowiedzi, których nie chcecie w żaden sposób formatować.

Aby skorzystać z drugiej opcji, należy wcisnąć przycisk „Odpowiedz” na dole strony. Przeniesie Was wtedy na nową stronę. Duże okno służy do wpisywania tekstu. Forum pozwala go następująco formatować:

ikonka B — (ang. bold — pogrubienie) — zaznacz myszką odpowiednią część tekstu i naciśnij ikonkę B, a zaznaczony tekst się pogrubi.

ikonka i — ( ang. italic — kursywa) — zaznacz myszką odpowiednią część tekstu i naciśnij ikonkę "i", a zaznaczony tekst się pochyli.

ikonka u — (ang. underline — podkreślenie) — zaznacz myszką odpowiednią część tekstu i naciśnij ikonkę "u", a tekst się podkreśli.

Zamiast najeżdżania na tekst, można też samemu go sformatować, poprzez napisanie odpowiednio:

[b ]tekst[/b]

[i ]tekst[/i]

[u ]tekst[/u]

(bez spacji)

UWAGA: jeżeli tekst został tylko sformatowany w Wordzie, bez odpowiednich komend html, forum tego nie zauważy i opublikuje post bez żadnego formatowania. Tak więc pisząc w Wordzie, pamiętajcie od razu dopisywać odpowiednie znaki, bądź poprawić je później, stosując formatowanie już na forum.

Ikonka Quote — służy do cytowania. Zaznacz myszką odpowiednią część tekstu i naciśnij ikonkę "Quote", a tekst zostanie przytoczony jako cytat.

Można wprowadzać formatowanie ręcznie.

UWAGA: jeżeli chcecie, żeby cytowanie mówiło, jaki jest nick osoby, którą cytujecie, należy wpisać:[quote=nazwa użytkownika]tekst, który cytujecie[/quote].

Ikonka Code służy do pokazywania kodu, np. linka.

Ikonka Img służy do zamieszczania obrazków. Aby umieścić obrazek, najpierw trzeba mieć do niego linka — jeżeli jest to obrazek z internetu, wystarczy skopiować jego źródło. Jeżeli jest to Wasz prywatny obrazek, trzeba go najpierw zamieścić na stronie hostingowej, np: [link widoczny dla zalogowanych] lub [link widoczny dla zalogowanych].

Następnie link należy opisać odpowiednim kodem — [img]link z obrazkiem[/img].

UWAGA: Wszelkie pliki obrazów, jakie użytkownicy chcą zamieścić na łamach forum, nie mogą przekraczać szerokości 400px. Dotyczy to zwłaszcza obrazków w sygnaturach — przy czym zastrzegam, że u tych wysokość nie powinna być większa niż 200px.

ikonka Url — służy do zamieszczana linków internetowych. Jeżeli zaznaczy się tekst i wciśnie przycisk „url”, link pozostanie wyświetlony jako goły adres. Można też posłużyć się tym formatowaniem: [url=link]tutaj wpisz tekst, który chcesz żeby był widoczny, podczas gdy adres z linka jest ukryty[/url].

Kolor: Kolorami mogą pisać jedynie moderatorzy. Każdy moderator ma swój kolor, więc to dość ważne, żeby inni użytkownicy pozostali tylko przy czarnym.

Rozmiar tekstu — można go odpowiednio pomniejszyć lub powiększyć. Można do tego użyć gotowych rozmiarów z rozwijanej listy, bądź zmienić rozmiar czcionki ręcznie. To, jaki ustawicie rozmiar Waszego tekstu, będzie widoczne dla wszystkich.

Do tekstu można też dołączać emotikony dostępne po lewej stronie.

5. Nowy temat

Aby założyć nowy temat, należy wybrać odpowiedni dział i wcisnąć przycisk „Nowy Temat” na górze strony. Przeniesie Was na nową stronę. Tym razem, w przeciwieństwie do Nowego Posta, należy wpisać temat. Do posta można dołączyć również ankietę (ale nie jest to konieczne).

Informacja dla użytkowników publikujących teksty — aby zmienić ilość rozdziałów swojego opowiadania, należy edytować pierwszy post. Aby dodać kolejne rozdziały, należy natomiast użyć opcji „Odpowiedz”.

UWAGA: Zarówno postów jak i nowych tematów nie da się usunąć. Jeżeli więc chcecie, aby usunięto je z forum, należy poprosić o to moderatora odpowiedniego działu.

Możecie natomiast edytować swoje posty — poprzez wciśnięcie ikony edytuj na górze Waszego posta. Jest wskazane, aby nie pisać posta pod własnym postem bez potrzeby. Doczytać na ten temat można tutaj: klik.

Na forum nie można pozycjonować odpowiedzi. Oznacza to, że każdy Wasz kolejny post będzie pojawiał się na dole strony. Nie można go „wepchnąć” pomiędzy starsze posty. Jeżeli więc autor opowiadania doda drugi rozdział po rozdziale pierwszym, który chcecie skomentować, Wasza odpowiedź pojawi się pod rozdziałem drugim. Oczywiście to nic nie szkodzi. Trzeba tylko napisać, do którego fragmentu odpowiadania odnosi się Wasz komentarz.

6. Komentowanie tekstów

Jako że jesteśmy forum literackim, komentarze są bardzo wskazane. Aby pisać dobre komentarze, warto najpierw zapoznać się z poradnikiem napisanym przez Joker, do znalezienia tutaj.

Bardzo ważnym jest, aby komentarze były kulturalne i wyrażały Wasze zdanie. Forum bardzo dba o ich poziom. Dlatego też nietolerowane są komentarze jednolinijkowe, które tylko nabijają ilość postów, co ma na celu zdobycie wyższej rangi.

Każdy komentarz musi coś wnosić. Autorzy nie chcą czytać „fajnie opko, pisz dalej”, bo to mógłby być komentarz napisany pod każdym tekstem, a oni chcieliby wiedzieć, czy faktycznie czytaliście i co się Wam podobało.

Jeżeli nie macie pomysłów na komentarz, możecie użyć opcji „Pochwal Post”, który również da autorowi znać, że jego opowiadanie się Wam podobało. Aby pochwalić post należy nacisnąć odnośnik na samym dole każdego posta. Forum pozwala nawet na napisanie, co konkretnie się chwali. Pochwala będzie widoczna dla wszystkich użytkowników, po wejściu w dane usera, który ją otrzymał. W ciągu 24h możecie pochwalić maksymalnie 3 posty.
Ps. Opcji możecie też używać aby pochwalić komentarz innych, czy jakiekolwiek posty, które wydadzą się wam przydane i chcecie je w ten sposób wyróżnić.

Jeżeli natomiast wstydzicie się komentować publicznie, można też wysłać prywatną wiadomość (PW) tylko do wglądu autora.

To bardzo ważne, żeby komentować czy chwalić teksty, które się przeczytało, aby autor wiedział, że jego ciężka praca nie idzie na marne i ktoś czyta jego wypociny. Czasami autorzy porzucają dobre teksty, bo nikt ich nie komentuje. Ponadto komentarz może być katapultą dla weny, a nowy rozdział powstanie na pewno o wiele szybciej, jeżeli autor będzie mieć doping i motywację aby go pisać.

UWAGA: Yaoifan nie toleruje tzw. pustych kont. Jeżeli się zarejestrujesz, ale przez 3 miesiące nie napiszesz żadnego komentarza, Twoje konto zostanie usunięte. Chyba że należysz do Grajdołka Świeżynek, wtedy masz dwa razy więcej czasu. Puste konta członków grupy będą usuwane dopiero w drugiej turze czyszczenia forum. Więcej możecie o tym poczytać tutaj.

7. Rangi


Rangi to sposób na wyróżnienie aktywnych użytkowników za ilość postów, które umieszczają. Im więcej postów, tym wyższa ranga. Oprócz Świeżynki, mamy jeszcze 6 innych rang. Więcej do poczytania na ten temat tutaj
Przy czym ostatnia ranga wymaga 651 postów i nikt jej jeszcze nie odkrył, chociaż, podobno, jest świetna. Tak więc trzymam za Was kciuki i liczę, że komuś się to w końcu uda Smile

UWAGA: Pamiętajcie jednak, by nie nabijać postów jednolinijkowcami, bo takie będą usuwane, a wy spotkacie się z konsekwencjami. I gniewem moderatorstwa, który jest okrutny. Moderator ma prawo, między innymi, nadać wam 3 ostrzeżenia. A kiedy ta liczba zostanie osiągnięta, konto dostanie miesięcznego bana. Za drugim razem natomiast zostanie usunięte!

8. Komentowanie w działach towarzyskich

Tutaj forum nie jest już takie restrykcyjne. Działy offtopic/other, chociażby tutaj: klik czy też grupy tematyczne takie jak Grajdołek, służą do luźnego wymieniania uwag celem towarzyskim. Zależy nam, żeby jak najwięcej osób się wypowiadało na jak najwięcej tematów. Atmosfera jest też o wiele luźniejsza niż w działach literackich. Poza tym staramy się, aby każdy znalazł dla siebie jakiś ciekawy wątek, a jeżeli akurat nikt jeszcze nie założył tematu leżącego w zakresie Twoich zainteresowań, załóż go sam. Na pewno znajdzie się ktoś o podobnych zainteresowaniach.

Bardzo ciekawym działem jest również kącik zabaw, gdzie można znaleźć, między innymi, forumowe gry, a także konkursy okołoliterackie, w których niewielkim nakładem można wygrać ciekawe nagrody rzeczowe.

Oczywiście moderatorzy czuwają również tam, aby nie zaśmiecać forum, ale tym razem bez bata Wink
Wszystkich gorąco zachęcam do integrowania się z forum!

9. Konkursy

Forum organizuje wiele różnych konkursów, w których przewidziane są nagrody. Niekiedy jest to tylko uznanie moderatora, pochwała posta, nowa ranga czy też umieszczenie wybranego przez Was obrazka na stronie głównej. Ale czasem są to też nagrody rzeczowe — książki, mangi, breloczki, przypinki czy nawet bony do empiku. Dlatego warto mieć oczy szeroko otwarte i uważnie śledzić te tematy:

http://www.yaoifan.fora.pl/konkursy,16/

http://www.yaoifan.fora.pl/cykliczny-komentator,31/

http://www.yaoifan.fora.pl/konkursy-zabawy,62/

http://www.yaoifan.fora.pl/kacik-zabaw,42/

10. Oznaczenia tekstów

Wszystkie teksty na forum muszą mieć przed tematem oznaczenia (tagi), mówiące jasno, czy jest to wielorozdziałowy tekst, czy jest zakończony, czy jest tłumaczeniem i jakiego tyczy się pairingu. Na początku może być trochę trudno się w nich połapać, zamieszczam więc rozpiskę:

[Z] — Zakończone
[NZ] — Nie zakończone (przy tekstach niezakończonych dobrze jest umieścić, ile już rozdziałów się opublikowało, a ile się planuje, np. 1/10 — liczbę tę można później edytować)
[M] — Miniaturka
[T] — Tłumaczenie

Ponad to, w każdym nowym tekście, na górze strony, należy umieścić następujące dane:
tytuł:
autor:
tłumacz: (jeżeli Wasze opowiadanie jest tłumaczeniem z innego języka)
tytuł oryginalny: (jeżeli Wasze opowiadanie jest tłumaczeniem z innego języka)
link do oryginału: (jeżeli Wasze opowiadanie jest tłumaczeniem z innego języka)
czy jest zgoda: do wyboru macie tylko dwie opcje: „tak” lub „wysłałam/em zapytanie, czekam na zgodę”
beta: (jeżeli jest)
fandom: (czyli świat na podstawie którego piszecie ff; na naszym forum fandom HP jest dokładnie podzielony na osobne podfora, więc nie trzeba go dodatkowo oznaczać. Natomiast trzeba oznaczać wszystkie inne fandomy)
rating: czyli przedział wiekowy, do którego skierowane jest Wasze opowiadanie
pairing: (czyli kto występuje w opowiadaniu, wystarczą inicjały bohaterów przedzielone slashem np. HP/DM)
gatunek: (opcjonalnie)
długość: (opcjonalnie)
ostrzeżenia: (jeżeli jakieś są — coś co czytelnik powinien wiedzieć, zanim zacznie czytać, np., że występuje scena gwałtu lub że fik jest niekanoniczny).

Jeżeli autorem opowiadania jest ktoś inny, a Wy je jedynie tłumaczycie, nie wpisujcie się w zakładce „autor”, tylko tłumacz. Pamiętajcie, że każdorazowo należy wysłać wiadomość do autora oryginału i poprosić o zgodę na tłumaczenie. Jeżeli autor się nie zgodzi, nie wolno Wam tłumaczyć, gdyż byłoby to uznane za plagiat i narażało jego prawa autorskie, osobiste i być może nawet majątkowe.

Beta nie jest konieczna, ale jest bardzo ważną dla Was osobą. Beta czyli beta leader to inny niż Wy użytkownik, który sprawdzi Wasz tekst pod kątem poprawności językowej i logiki. Innymi słowy, to pierwszy czytelnik przed publikacją. Ja lubię o betach myśleć jak o antykoncepcji — można spróbować bez, ale kto wie jak to będzie? No i beta również nie jest nieomylna Wink.

Dużo nowych użytkowników publikuje bez bety, bo np. nie wie, gdzie takiej szukać. A później ich tekst zostaje zjechany. Co jest przykre, ale prawda jest taka, że nawet najlepiej napisane opowiadanie potrzebuje korekty. Siedzę w fandomie już prawie dekadę i spotkałam w tym czasie może ze dwie osoby, którym uszłoby na sucho publikowanie bez bety. Większość śmiertelników jej potrzebuje Smile.

Gdzie znaleźć betę? Najlepiej zacząć tutaj: klik.
Przejrzyjcie dostępne ogłoszenia i jeżeli któraś beta się Wam spodoba, napiszcie do niej PW z zapytaniem, czy weźmie Was pod swoje skrzydła. Jeżeli nie znajdziecie nic dla siebie, dajcie swoje własne ogłoszenie, w którym napiszcie, jaka konkretnie beta by Was interesowała. Nie zapomnijcie też dopisać, jak najłatwiej się z wami skontaktować.

Fandom: czyli skąd jest świat przestawiony, np. Hobbit, Harry Potter, Incepcja itp.

Rating — zasadniczo jest kilka szkół. U nas na forum korzystamy z takiego podziału:

G — dostępne dla wszystkich czytelników.

PG-13 — dostępne dla wszystkich czytelników powyżej 13 roku życia. Może zawierać pocałunki/flirty czy przekleństwa. Raczej nic sprośnego.

T — dostępne od 15 roku życia, może zawierać łagodne sceny erotyczne, przekleństwa

R — dostępne od 17 roku życia, może zawierać ostrzejsze sceny erotyczne, przekleństwa, brutalność, ostre sceny walk

NC-17 — dostępne dla pełnoletnich, czyli nieprzeznaczone dla młodocianych oczu, może zawierać więcej, niż ja mogę sobie nawet wyobrazić >.>

Rating wpisujemy tylko u góry pierwszego rozdziału, a nie w tytule.

UWAGA: zgodnie z art. 200 K.K. Czynność seksualna z małoletnim poniżej 15 roku życia lub dopuszczanie się wobec takiej osoby innej czynności seksualnej lub doprowadzanie jej do poddania się takim czynnościom albo do ich wykonania jest zabroniona. Dotyczy to również opisów takich czynności. Dlatego moderatorstwo usuwa takie teksty z forum bez ostrzeżenia.

O wiele więcej o oznaczeniach stosowanych w fanfiction, w słowniku stworzonym przez Joker, do znalezienia tutaj.

Pairing — czyli jakiej pary dotyczyć będzie opowiadanie. Jeżeli wyjawienie bohaterów nie zepsuje puenty opowiadania, należy ich umieścić już w tytule, gdyż często czytelnicy decydują się na czytanie ze względu na występowanie swojego ulubionego bohatera. Pairing w tytule wpisujemy w kwadratowym nawiasie. U góry strony tytułowej z kolei wpisujemy go bez nawiasu.

Długość — to nie ilość napisanych kartek. Jeżeli natomiast opowiadanie jest już zakończone, to można podać ilość słów. O wiele bardziej jednak chodzi o napisanie, czy tekst jest miniaturą [M], czy ma wiele rozdziałów — wtedy należy podać w tytule ilość planowanych rozdziałów w okrągłym nawiasie, np. (1/10). Jeżeli jeszcze nie wiecie, ile będzie rozdziałów, zamiast drugiej liczby dajcie znak zapytania, np. 1/?. Aczkolwiek lepiej podać przybliżoną ilość i później ją zweryfikować. Moim zdaniem.

Bardzo popularną w ff formą jest również drabble — czyli utwór, który ma równo 100 słów. Należy go oznaczyć poprzez [D] w tytule i dopisek drabble na stronie tytułowej fanfika.

Inną formą jest dribble, które ma 50 równo słów, a jeszcze inną double drabble, które ma 200 słów. Wszystkie te formy należy jednak oznaczać tak samo w tytule [D], a odpowiednią nazwą dopiero na stronie tytułowej.

Przykłady! Very Happy

Wybaczcie autoreklamę, ale jako przykład podam Wam mojego fika (bo wiem, że autorka, czyli ja, nie ma nic przeciwko Cool):

Tytuł: [NZ] Życie bardziej kolorowe [HP/DM] (22 cz.1/60)

Opis na stronie tytułowej:

Tytuł: Życie bardziej kolorowe
Autor: narumon
Beta: melania; madami; em i Izzie
Fandom: Harry Potter, pierwsze cztery tomy i początki piątego. Fabuła powstawała naprawdę dawno temu.
Pairing: Harry Potter/ Draco Malfoy; Remus Lupin/Severus Snape
Rating: na razie PG-13, ale w razie potrzeby będę znakować bezpośrednio przed rozdziałami
Długość: planowane 60 rozdziałów

gdyby natomiast było to tłumaczenie, wyglądałoby to tak:

[NZ] [T] Życie bardziej kolorowe [HP/DM] (22 cz.1/60)
Tytuł: Życie bardziej kolorowe
Autor: narumon
tłumaczenie: narumon, bo ewidentnie dziewczyna ma rozdwojenie jaźni
link do oryginału: żabka
zgoda na tłumaczenie: jest
Beta: melania; madami; em i Izzie
Fandom: Harry Potter, pierwsze cztery tomy i początki piątego. Fabuła powstawała naprawdę dawno temu.
Pairing: Harry Potter/ Draco Malfoy; Remus Lupin/Severus Snape
Rating: PG-13
Długość: planowane 60 rozdziałów

Czyli trochę upraszczając zapis tytułu:
[najpierw długość], późnej [tłumaczenie], tytuł, [pairing] (ilość rozdziałów)

Oczywiście, jeżeli tłumaczenie nie jest tłumaczeniem, pomijamy ten krok w zapisie, podobnie z ilością rozdziałów dla miniatur.

Dla bardziej zainteresowanych tematem, polecam poradnik selen klik.

11. Poradnik młodego pisarza — no dobra, wstęp do poradnika Wink

Każdemu, kto chce publikować, polecam znalezienie bety. Beta to taka wspaniała instytucja, która nie tylko sprawdzi Wasze teksty, ale nauczy też tego, co sama wie. Nikt nie rodzi się ze znajomością poprawnego zapisu dialogów, na ten przykład.

Natomiast jestem zwolenniczką idei, że beta nie może odwalać za pisarza całej roboty. Szczytem nietaktu jest wysłanie becie tekstu z błędami ortograficznymi, które nawet word wyłapuje. Równie kiepskie jest nieprzyswojenie żadnych, nawet najbardziej podstawowych zasad pisania opowiadań i za każdym razem oczekiwanie, że beta wszystko poprawia. Bo jak będzie musiała zmienić każdy dialog, to kto tak naprawdę będzie autorem, Wy czy Ona?

Dlatego odsyłam do kilku pomocnych źródeł na naszej stronie, które powstały na przestrzeni ostatniej dekady i do których wszyscy z chęcią zaglądamy.

* poprawna budowa dialogów piorunii

* poradnik pisarski Morgiany

* abc betowania w wordzie i open-offisie Havoc

* odmiana nazwisk i nazw własnych piorunii

Warto również zajrzeć do działu http://www.yaoifan.fora.pl/pseudoporadnik-pisarski,17/, gdzie zawsze można napisać z prośbą o pomoc, czy też poszperać w starszych tematach, żeby dowiedzieć się czegoś nowego. Mamy też bardzo fajny temat o zgodności z kanonem HP, czy poprawności tłumaczeń, gdzie od lat pomagamy sobie nawzajem i wymieniamy informacje.

12. Podział forum

Jak już wczesnej wspominałam, forum składa się z tematów literackich i towarzyskich. Myślę, że z tematami towarzyskimi sobie poradzicie sami, natomiast chciałabym krótko opisać te literackie:

Forum dzielimy na dwie podstawowe grupy: yaoi i yuri.

* Pierwsza grupa jest o wiele bardziej rozbudowana od tej drugiej, gdyż początkowo forum obejmowało tylko tematykę męsko-męską. Forum ma już jednak prawie dekadę i od dnia powstania nieustannie się rozwija, dlatego też teraz można znaleźć u nas również tematykę damsko-damską. Na razie na forum nie ma odpowiedniego miejsca na tematykę damsko-męską i raczej nie przewidujemy takowego. Dlatego wszystko, co tutaj będziecie publikować, musi chociaż trochę dotyczyć homoseksualizmu.

Dział yuri dzieli się na dwa poddziały — jeden dla twórczości literackiej i drugi dla rozmów o yuri. Dział towarzyski yuri to nie to samo co offtopic. Należy tam wypowiadać się jednie na tematy związane z femslashem.

Dział literacki yuri jest tylko jeden. Oznacza to, że umieszczamy w nim zarówno fanfiction jak i twórczość własną. Dlatego w tytule trzeba pamiętać, aby dobrze oznaczyć tekst.

Moderatorem całego działu yuri jest Aphrodite.

* Yaoi literaturę dzielimy na: opowiadania, ff hp, ff literatura (moderatorem wszystkich trzech jest Lena Nika ), ff seriale/filmy, ff kreskówki/komiksy (moderatorem obu jest Joker ), RPS i liryka (czyli poezja wszelaka).

— Opowiadania to twórczość własna, czyli nie wzorowana na żadnym innym świecie przedstawionym. Nie dzielimy działu na gatunki, czyli wrzucamy tutaj zarówno romanse, jak i fantastykę.

— Fanfiction do Harry'ego Pottera mamy podzielone na trzy subfora: snarry, drarry, inne pairingi — gdzie snarry oznacza opowiadania HP/SS, drarry HP/DM, a inne pairngi, wszystkie gejowskie związki, w które tylko da się uwikłać bohaterów z Harry'ego Pottera.

— RPS (real person slash), czyli Wasza twórczość oparta na życiu prawdziwych ludzi. Zalicza się tutaj bardzo wiele fandomów — np. muzyczne, sportowe, polityczne. A także często wykorzystywany motyw dwóch popularnych aktorów, np. Daniel Radcliffe i Tom Felton. Trzeba więc pamiętać, że i takie ff mają na forum swoje miejsce i Daniela/Toma nie należy wrzucać do działu drarry.

Każdy z wymienionych wyżej działów ma również przyklejony swój własny regulamin, z którym dobrze by było się zapoznać, zanim zacznie się publikować.

W każdym dziale są również przyklejone spisy treści, które bardzo Wam ułatwią przeszukiwanie tekstu pod kątem ulubionego pairingu/tytułu/autora.

Ostatnią wspólną cechą jest podforum: nieaktualizowane, istniejące w każdym dziale. Jest to miejsce, do którego trafiają fiki zapomniane przez ich autorów. Teksty trafiają tam po okresie sześciu miesięcy od ostatniej publikacji. Po kolejnych sześciu miesiącach są przenoszone do kosza, natomiast stamtąd, po jakimś czasie, usuwane. Permanentnie. Zanim to jednak nastąpi, moderator poinformuje kilkakrotnie autora o tym, co aktualnie dzieje się z jego tekstem (poprzez PW). Poza tym teksty zagrożone usunięciem można sprawdzić na czarnej liście, dostępnej tutaj.

Poza tym do działu yaoi zaliczają się jeszcze poddziały towarzyskie. Jest ich kilka i każdy ma innego moderatora. Podział tematów pomiędzy moderatorów można dokładnie sprawdzić tutaj.

13. Treści usunięte

Moderatorstwo stara się nie ingerować zbytnio w wolność słowa użytkowników. Natomiast jest kilka przypadków, gdy ingerencja może okazać się niezbędna.

W przypadku komentarzy:

* Nagminne pisanie jednolinijkowych komentarzy. Przy czym jednolinijkowiec to nie do końca komentarz, który dosłownie mieści się w jednej linii, a raczej rodzaj komentarza, który nic nie wnosi, nie odnosi się bezpośrednio do tekstu, nie zawiera nawet oceny. Moderatorswto w pierwszej kolejności wysyła PM z prośbą o poprawienie komentarza. Osoby należące do grupy Świeżynek mogą skorzystać z dodatkowej pomocy przy poprawianiu komentarza, tak, aby był on satysfakcjonujący. Jeżeli komentarze jednolinijkowe będą przez użytkownika pisane nagminnie, zostanie mu przydzielone ostrzeżenie, a komentarz, jeżeli go nie poprawi, zostanie usunięty.
Po trzech ostrzeżeniach użytkownik dostanie miesięcznego bana na forum, po drugim banie jego konto zostanie usunięte.

* Komentarze niecenzuralne, obrażające autorów lub innych użytkowników będą usuwane.

* Komentarze nie na temat w pierwszej kolejności będą przyklejane w bardziej odpowiednie miejsca, w skrajnych przypadkach, usuwane. Pamiętajcie, że działy literackie to nie miejsce na offtopy. Od tego są specjalne miejsca, gdzie zawsze można przenieść dyskusje, jeśli taka się wywiąże w dziale literackim.

Konta użytkowników

* Zgodnie z regulaminem forum, aby uzyskać dostęp do działów literackich, trzeba się zarejestrować. Od dnia rejestracji do ostatniego dnia następnego miesiąca kalendarzowego należy napisać przynajmniej jeden komentarz. Nie musi to być w dziale literackim, chociaż jest to mile widziane. Jeżeli użytkownik nie ujawni się na forum po podanym czasie, moderatorzy usuną jego konto.
UWAGA! W przypadku członków Grajdołka Świeżynek należy ten czas podwoić.

* Po dwukrotnym otrzymaniu wszystkich ostrzeżeń (to jest dwie serie, po trzy sztuki), konto zostanie usunięte.

Teksty literackie

* Teksty, które są plagiatami będą usuwane.

* Teksty, które mówią o praktykach seksualnych z nieletnim poniżej 15 roku życia będą usuwane.

* Teksty, które są błędnie otagowane, mimo iż moderator zwrócił już kilkakrotnie uwagę, w skrajnych przypadkach będą usuwane.

UWAGA! Moderatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wyrażone przez użytkowników opinie i treści. Mogą jednak na prośbę użytkowników (co najmniej trzech) usunąć post lub temat naruszający ogólne zasady użytkowania forum.


14. Życie forum — czyli gdzie patrzeć, aby być na bieżąco

Ogłoszenia techniczne pojawiają się tutaj. Między innymi można tam znaleźć Kalendarium Wydarzeń z wypunktowanymi datami eventów na forum.

Ogłoszenia drobne pojawiają się również w innych miejscach, np. w konkursach czy w tym dziale.

15. No dobra dużo gadania, a ja dalej jestem nowy i nie wiem od czego zacząć Very Happy

Każdej nowej osobie zalecam przyłączenie się do grypy „Grajdołek Świeżynek”, gdyż przynależność do owej nakłada na użytkownika tzw. okres ochronny. Regulamin Świeżynek tutaj.
Nie trzeba natomiast do grupy należeć, żeby móc czytać tematy i uczestniczyć w dyskusjach.

Na pierwszy ogień zalecam powiedzenie o sobie kilku słów w temacie Przedstaw Się.

Dobrym pomysłem jest też zajrzenie do działu Offtopic gdzie można porozmawiać na dostępne już tematy, bądź zaproponować nowe.

Fajną propozycją jest ten temat. Jest to najbardziej offtopowa część offtopików, gdzie można pisać absolutnie o wszystkim, co akurat przyjdzie wam do głowy. Nie krępujcie się wciąć do dyskusji. Wiele z nas nie rozmawiało ze sobą nigdy wcześniej, ale ten temat łączy Very Happy.

Można też powiedzieć słowo o sobie w tym dziale.

I najważniejsze — życie forumowe kręci się na dole strony głównej, na shout boxie. Wystarczy u góry sb podać swój nick, a na dole wpisać wiadomość i można rozmawiać z innymi użytkownikami w czasie rzeczywistym!

Mam nadzieję, że ten poradniczek chociaż trochę rozjaśnił Wam w głowach. Nie wiem, czy nie zapomniałam o czymś ważnym, więc nie krępujcie się pytać. Służę pomocą, jeżeli będziecie mieli z czymś problem, bądź po prostu będziecie chcieli porozmawiać.

Pozdrawiam,
Opiekunka Świeżynek,
narumon


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez narumon dnia Czw 16:02, 01 Paź 2015, w całości zmieniany 17 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Yaoi Fan Strona Główna -> Grajdołek Świeżynek Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

 
Regulamin